Start

For elever

For bedrifter

For skole

For foreldre

For tillittsvalgte

For lærlinger

Serigrafi – en spennende nisje

Jonas Elgenes er serigraflærling. Han er den første i Opplæringssenterets femtenårige historie.

Serigrafer, eller silketrykkere, som de også kalles, er i ferd med å bli sjelden vare. De driver nemlig med godt gammeldags håndverk, det vil si den type arbeid som ikke så lett lar seg automatisere og digitalisere ett hundre prosent. Det betyr at en serigraf, i tillegg til å være løsningsorientert, logisk og nøyaktig, også må ha et godt håndlag samt godt utviklet fargesyn og fargesans. Serigrafer blander nemlig fargene selv, på øyemål, etter kundens ønske.

Jonas fant læreplass hos Nerem BBS. Bedriften har holdt stand i snart femti år, og fra å være en av flere bedrifter i oslo-området som hadde serigrafi som spesialitet, er de i dag nesten alene om å drive i denne bransjen. Nå er de åtte ansatte og holder til på 600 kvadrat i Groruddalen.

Daglig leder Bjørn Tyrihjell forteller.

– De fleste har forlatt serigrafiet til fordel for digitaltrykk, men vi mener det alltid vil være plass for serigrafi fordi metoden er uovertruffen i en del sammenhenger.

Kunst-trykk er et av områdene Bjørn snakker varmt om.

– Mange kunstnere bruker serigrafi som metode for å mangfoldiggjøre arbeidene sine.

– Hva er forskjellen på digitaltrykk og serigrafi?

– La meg bruke en sammenligning: Skal du male huset ditt kan du enten prøve å spraymale det, eller bruke kost og pensel. Serigrafiet kan sammenlignes med kost og pensel. Det er et håndverk og en måte å plassere farger på som du ikke får gjort på andre vis – enn så lenge. Serigrafiet har den fordelen at når det dreier seg om jevne farger blir det sterkt, pent og homogent, og du har ekstremt god fargestyring. Inntil videre finnes det ingen god digital løsning for spraymetoden. Digitaltrykk krever også glass og ramme for å være lysekte, eller du må printe på en bestemt type papir og operere med coating og forbehandling for at fargene skal holde.

I tillegg til å trykke kunst supplerer Nerem BBS offsettrykkerier og bokbindere med serigrafiteknikker.

– Vi gjør punktlakkering på bokomslag, og trykker også på stoff, duk, eller med spesialfarger (f. eks. gull). Så der samarbeider vi med håndbokbinderne. Ellers er det mange av de tradisjonelle bokbinderiene som legger ned, for vanlige produksjoner kjøres oftere og oftere utenlands. Derfor har vi måttet snu oss rundt, finne nye områder som rimer med silketrykkdriften. Siden silketrykkede skilt har utgjort over halvparten av produksjonen vår, bestemte vi oss for å gå hardere inn i skilt- og dekorbransjen og kjøpte derfor opp et lite firma nå i sommer.

Første lærling på femten år

Jonas Elgenes begynte som lærling i oktober 2011. Siden han gikk allmennfag på videregående i stedet for TIP, skal han være i læra i tre og et halvt år.

– Hvordan fant du veien inn i et yrke som er såpass utradisjonelt og lite synlig?

– Jeg visste ikke hva jeg skulle bli, jobbet litt her og der etter endt videregående, og i 2010 leste jeg igjennom et hefte som beskriver alle de yrkene du kan gå inn i via lærlingeordningen. Det som hørtes mest moro ut var serigrafi.

– Hvorfor?

– Det som tiltrakk meg var håndverket. Som silketrykker jobber du mye med hendene, og så må du være kreativ. Jeg er en kreativ ung mann, og da jeg fant ut at de jobbet mye med kunst her, bestemte jeg meg for å ta kontakt.

Jonas maler, tegner og tar bilder.

– Jeg har alltid sett på det som en hobby, men nå tenkte jeg at det ville være fint å lære seg et håndverk som faktisk har noe å gjøre med interessene mine, og så, hvis jeg får muligheten lenger frem i livet, kan jeg kanskje også trykke mine egne arbeider. Og det å beherske et håndverk er jo uansett fint hvis man vil drive med kunst. De fleste lever jo ikke bare av å være kunstnere.

Det tok et år fra Jonas sendte mail til han fikk læreplass.

– De hadde ikke behov for lærling da jeg meldte min interesse, så jeg ble veldig glad da de kom tilbake til meg, og selv om det ikke er helt som jeg hadde trodd, er jeg fremdeles veldig glad. Det er mye jeg skal lære, og det er mye man må gjøre mange ganger for å lære det. Det skal jo sitte i hendene, og nøyaktighet er ekstremt viktig. Dessuten er det alltid en raskere, enklere, eller bedre måte å gjøre ting på – for den som er interessert. Ellers er det ikke bare serigrafi jeg skal lære. Siden vi også driver med skilt og dekor skal jeg innom det og. Det henger jo sammen, og målet er at alle kan noe om alt sånn at vi kan hjelpe hverandre når det trengs. Vi er en liten bedrift.

– Kunne du tenkt deg å grunnlegge et serigrafiverksted for kunstnere med tid og stunder?

– Så langt har jeg ikke tenkt, men jeg kjenner at jeg liker tanken.

 

Er serigrafi noe for deg? Les mer her.

Eller kontakt opplæringssenteret for visuell kommunikasjon.

 

« Tilbake

 
 
Fellesforbundet
Mediebedriftene
NHO Grafisk