Start

For elever

For bedrifter

For skole

For foreldre

For tillittsvalgte

For lærlinger

Lærling i Lillestrøm Sportsklubb

Aleksander Neely på banen. Foto: Sebastian Ramsland
Foto: Sebastian Ramsland

Læreplassene er ikke alltid der du tror de er. Har du for eksempel tenkt på at du kan jobbe som lærling i en sportsklubb? Det hadde ikke Aleksander Neely (23) heller. Ikke før han ble lærling i LSK. Han hadde heller ikke tenkt at det gikk an å bli lærling.

– Jeg visste ikke mye om lærlingordningen, og hadde derfor heller ingen planer om å bli det. På MK-linja på Lillestrøm videregående fikk vi ikke mye informasjon. Det eneste vi fikk vite var at om man hoppet av utdanningen etter andre året og ble lærling, fikk man ikke studiekompetanse(Red anm: dette er ikke riktig), så lærling var rett og slett ikke noe alternativ – i alle fall ikke før man hadde gjort unna tredjeåret. Ingen i min klasse søkte om læreplass etter andreåret, men jeg og noen få andre ble lærling etter tredjeåret, og det var rene tilfeldigheter som gjorde at jeg ble det.

Aleksander var, som mange barn av sin tid, opptatt av å lage film lenge før han begynte på MK. Han skatet og filmet skatinga, og når folk begynte å stå på ski, filmet han det og.

– Vi lagde et skiteam, hadde hjemmeside der vi la ut filmer og bilder. Så jeg ble interessert i å lære mer, og da var MK et helt naturlig valg. Der kunne jeg fortsette med interessen min, videreutvikle meg. Det siste halvåret mens jeg gikk på skolen lagde jeg noen små reklamesnutter for Lillestrøm Torv igjennom stefaren min. De ble vist på Åråsen under en kamp, og da LSK så dem ble de imponert og lurte på om jeg kunne lage noe for dem også. Jeg endte på utplassering , og jeg trivdes veldig godt, så da de spurte om jeg kunne tenke meg å være lærling hos dem, var svaret ja.

– Hadde de hatt lærling tidligere?           

– Nei, jeg var den første. De hadde en mediesjef som skrev saker, lagde videointervjuer og la det ut på nettsidene, mens alt grafisk arbeid ble satt bort til et eksternt reklamebyrå, så håpet var nok at jeg kunne gjøre mye av den jobben.

– Hvordan kom LSK på å ansette en lærling?

– Markedsdirektøren hadde vært borti Opplæringssenteret ved en tidligere anledning, og derfor tok han kontakt med dem for å sjekke om det var en mulighet for å ha lærling i en sportsklubb. Og det var det. Og siden jeg var den første lærlingen, hadde vi kontinuerlig kontakt med Opplæringssenteret. Vi hadde jevnlige møter, de lagde planer for hva jeg skulle lære og holdt orden på fremdrift og ansvar, og så gikk jeg på masse kurs hos dem. Fikk videreutvikle kunnskapene mine innen film, grafisk, foto, trykk … alt jeg trengte. Det funka kjempebra. Jeg lærte masse nytt, og LSK fikk mer ut av meg.

– Din opplevelse av læretiden?

– Det var mye å sette seg inn i, læringskurven var bratt, men jeg hadde jo vært utplassert der, så jeg visste litt om hva som ventet av arbeidsoppgaver. Det jeg ikke visste noe om var hva det vil si å jobbe. Veldig annerledes enn å gå på skole… Så det ble en skikkelig reality-check. Men det gikk bra, antakelig fordi jeg jo hadde fått drømmejobben. Frem til da hadde jeg to hobbyer: jeg var LSK-supporter og jeg elsket å lage film og video, og så plutselig gjorde jeg begge deler – på jobben!

– Hva slags arbeidsoppgaver består dagen din av?

– Nå har jeg jobbet to år etter læretiden, og jeg gjør alt mulig. Tittelen jeg har er mediekonsulent. Jeg og mediesjefen, Ole Kristian Bakkene, oppdaterer nettsiden vår daglig, med journalistiske nyheter om laget, foto, video og nettannonser. I tillegg driver vi kontinuerlig utvikling av siden. Jeg lager også promoteringsfilmer og reklamefilmer, og gjør videointervjuer. Så jeg er vel en slags videojournalist også. I løpet av den tiden jeg har vært her har vi skiftet nettside og plattform to ganger, og begge gangene har jeg vært med på oppbygningen av den.

– Journalistikk? Betyr det at du skriver også?

– Skrivingen har Mediesjef Bakkene lært meg. Vi hadde ikke så mye journalistikk skolen, og i utgangspunktet likte jeg ikke å skrive, men jeg har utviklet meg en god del der, og nå synes jeg det er veldig moro. Akkurat det har vært en uventet og fin erfaring.

– Høres ut som en altoppslukende jobb …

– Vi er ikke ferdige enda. Det er mye mer. Sosiale medier for eksempel. Vi holder Facebook, Twitter og instagram-kontoene våre gående, og så driver vi med mediehåndtering: Pressen vil jo prate med spillerne til alle døgnets tider, så der hjelper jeg til, og så har jeg ansvar for storskjermen på alle hjemmekampene. Da lager jeg kjøreplan og holder orden på et par kameramenn og en som kjører storskjermen. Og så lager jeg reklamefilmer til storskjermen, og arrangerer pauseopplegget for kampene.

– Oj…

– Hehe, jeg driver faktisk med grafisk design også. Vi har kampprogram som skal ut til hver kamp, og annonser som skal ut i andre medier. Her jobber jeg tett med reklamebyrået. Og så utformer vi jo også to magasiner, og der har jeg også en finger med i spillet.

– Man kan trygt si du jobber bredt og allsidig?

– Ja, og nå har jeg begynt på Markedshøyskolen i Oslo. Det ligger en tanke bak: Vi er jo to i medieavdelingen i LSK, og den ligger under markedsavdelingen. Så det betyr at jeg ofte jobber like mye med markedsoppdrag som med media. Så nå utvider jeg nedslagsfeltet mitt slik at jeg kan dekke både media og markedsføring på en ordentlig måte når jeg er tilbake i LSK.

– Du bli ikke sliten innimellom?

– Egentlig ikke. Jeg jobber så tett opptil interessene mine. Det gir mye energi og motivasjon. Så jeg synes jeg har vært veldig heldig og kan ikke beskrive hvor glad jeg er for at jeg endte opp som lærling. De jeg møter på skolen kommer rett fra videregående. De har ingen erfaring å henge kunnskapen på, så de lærer nok på en helt annen måte enn meg. Jeg vet hvor jeg skal plassere det jeg har lært i et virkelighetsbilde. I tillegg har jeg jo for lengst fått et stort nettverk som vil gi nye muligheter når jeg er tilbake i arbeidslivet for fullt. Mange av de jeg studerer med må begynne fra scratch.

– Er det noe du har lyst til å si til andre som kunne tenke seg den typen jobb som du har?

– Det finnes jo mange sportsklubber rundt forbi, så jeg ville tro det finnes muligheter for dem som tar initiativ selv. De fleste bedrifter som har en egen medietjeneste kunne ha bruk for en lærling, de bare vet ikke om ordningen og har aldri blitt presentert for tanken. Noen må gjøre det. Og beste måten å komme i kontakt på er jo å tilby seg som arbeidskraft i utplasseringstiden. Da får dere en sjanse til å bli kjent.

 

Lenke til LSK (Lillestrøm sportsklubb)

Lenke til Opplæringssenteret for visuell kommunikasjon

 

 

 

« Tilbake

 
 
Fellesforbundet
Mediebedriftene
NHO Grafisk