Start

For elever

For bedrifter

For skole

For foreldre

For tillittsvalgte

For lærlinger

MK- elever rapporterer fra Print Power

Annonsering på papir eller på nett? Ja takk, begge deler, svarte bransjen i Tromsø da de møttes hos Næringsforeningen i Tromsø.

I salen satt representanter fra de som lager annonser, fra de som selger annonser og fra de som annonserer. Temaet for møtet var «Jeg elsker papir», og flere bedrifter deltok med sine meninger.

- Er kjærlighetserklæringer til papir ren nostalgi eller god økonomi? var spørsmålet til Kim Kr. Nordli fra BONORD fikk fra møteinnleder, Pål Stensaas (NHO Grafisk). Nordli snakket om økningen internettet har fått, og at papiraviser har synkende opplag. Men han viste til undersøkelser blant sine kunder, og de var helt entydige: De vil fortsatt ha informasjon fra papirkanaler, som f.eks deres eget medlemsblad.

- Vår målgruppe er ikke interessert i å kommunisere via Facebook, sa Nordli.

Også Arnfinn Johansen fra Bring snakket om papirpost, om å skreddersy reklame for å nå målgruppene og hvor mye informasjon Bring sitter på om innehaverne av postkassene rundt om i landet. Han viste blant annet til Elkjøp som i et videoinnslag bekreftet at de merker det i butikken når reklameavisene når postkassene.

John Steve Linløkken fra Nordnorsk Reiseliv snakket også om å skreddersy markedsføringen mot målgruppene, og at det i et internasjonalt perspektiv var store variasjoner i hvordan kunden ønsket reklame og informasjon.

- Markedet er forskjellig i alle land. I enkelte land må vi ut med papirinformasjon veldig tidlig, i andre land er det kort vei fra informasjon til at ferien er bestilt, sa Linløkken.

I tillegg til flere titalls bransjefolk deltok også førsteklassen på medielinja ved Breivika videregående skole på møtet.

- Vi er heldige som har fått lov til å delta på et slikt arrangement, og jeg har lært veldig mye, sa Aurora Hay Solvik.

Saken er skrevet av MK-elever ved Breivika vgs i Tromsø. 15 elever med lærer Stig Brøndbo i spissen deltok på møtet som samlet over 90 personer far næringslivet i Tromsø.

 

« Tilbake

 
 
Fellesforbundet
Mediebedriftene
NHO Grafisk