Start

For elever

For bedrifter

For skole

For foreldre

For tillittsvalgte

For lærlinger

Elin Myrekrok - Håndbokbinderlærling

Håndbokbinderfaget er et verneverdig fag, men det betyr ikke at faget er i ferd med å bli utryddet.

Det ekspanderer bare ikke på samme måte som for eksempel mediefagene. Håndbokbinderne jobber i det eksklusive sjiktet av bokbindernæringen, noe som betyr at eksistensgrunnlaget er ganske stabilt, finanskrise eller ikke. For det er alltid behov for noen som kan lage noe spesielt – eller noe ekstra fint.

Elin Myrekrok (29) er lærling hos Julius-Ørenberg Bokbinderi i Nydalen i Oslo, en av de få gjenværende bedriftene her til lands.

– Det vanskeligste for meg var å finne ut at faget i det hele tatt fantes. Da jeg skulle begynne på videregående, hadde jeg ingen anelse, og det var heller ingen informasjon om alle disse små yrkesfagene. Og jeg trodde at design og håndverk-linja var veldig løs og umulig å få jobb med.

Så jeg endte opp med å gå en lang, men ganske fin omvei med allmenlinja på videregående og en bachelor i kunsthistorie før jeg innså at jeg ønsket et mye mer praktisk rettet yrke. Jeg har alltid likt bøker, og siden jeg alltid endte opp med å kjøpe de peneste bøkene på antikvariatene, skjønte jeg etter hvert at det var omslagene jeg var mest opptatt av. Så da jeg fant ut at det var et smalt fag som het håndbokbinding, viste jeg at det var midt i blinken.

Jeg ringte hit, kom til intervju og hadde vel egentlig litt flaks, fordi de akkurat hadde begynt å tenke på å ta inn en ny lærling.

Jeg tar hele opplæringen her. Fikk et halvt års fratrekk for mine tre år på allmenn videregående, så min læretid blir på 3,5 år. Har du vg1 design og håndverk, blir det tre år i læra.

– Viktige egenskaper for en håndbokbinder?

– Du må være fingernem, nøyaktig og tålmodig, og ha sans for detaljer. Du kan ikke slurve når du skal prege et bokomslag. Og så bør du ha estetisk sans, fordi det er viktig å kunne tenke helhet. Og så må du selvfølgelig være interessert i boka som objekt.

– Din jobb i forhold til oppdragsgiver?

– Kundene våre har ofte spesielle ønsker og behov, så de vet som regel hva de er ute etter, men vi veileder dem jo også, kommer med innspill i forhold til løsninger fordi vi vet hva som lar seg gjøre. Ofte går de helt bananas når de kommer hit og ser hvor mange muligheter som finnes. For det er ikke så lett å vite om alle mulighetene før du har vært her.

– Oppdragstyper?

– Vi lager bøker som krever spesielle løsninger, for eksempel kunstbøker. Nå har vi laget omslaget til en bok om byggingen av den nye operaen. Den skulle ha både utbrettbart hardcover og preging på ryggen – i et uvanlig stort opplag på 3000. De lages jo faktisk for hånd, så det blir fort dyrt, men det er jo resten av operaen også.

Ellers lager vi for det meste småopplag og enkelteksemplarer, og har et nært samarbeid med et trykkeri som ligger vegg i vegg som også har spesialisert seg på eksklusive utgivelser. Og så reparerer og restaurerer vi gamle og verdifulle bøker.

Men vi lager mye mer enn bøker. Menyer, diplomer, esker – egentlig alt som kan lages av papp og papir, og som kan bekles med skinn, tekstiler, vakkert papir og syntetiske materialer.

Og så er det er mye tidsskrifter som skal bindes i årganger. Eksempler på kunder er Kunsthøgskolen, arkitekthøgskolen, advokatkontorer og forlag.

Og så lager vi fotoalbum, minnebøker og protokoller. Protokoller skal bindes inn på en spesiell måte, fordi de skal brukes masse. De må være ekstremt slitesterke.

– En vanlig dag på jobb?

– Veldig variert. Det er mange forskjellige områder innen håndbokbinderi, og jeg kommer til å lære alt. Det liker jeg. Nå jobber jeg med generell bokproduksjon, senere blir det hefting, preging, og restaurering. Det er utrolig mye forskjellig vi lager – mye mer enn jeg visste om da jeg begynte.

Lenker:

Alle foto tatt på Julius-Ørenberg bokbinderi AS

Bildekarusell kommer her ...

Håndbokbinderfaget er et verneverdig fag, men det betyr ikke at faget er i ferd med å bli utryddet.

Det ekspanderer bare ikke på samme måte som for eksempel mediefagene. Håndbokbinderne jobber i det eksklusive sjiktet av bokbindernæringen, noe som betyr at eksistensgrunnlaget er ganske stabilt, finanskrise eller ikke. For det er alltid behov for noen som kan lage noe spesielt – eller noe ekstra fint.

Elin Myrekrok (29) er lærling hos Julius-Ørenberg Bokbinderi i Nydalen i Oslo, en av de få gjenværende bedriftene her til lands.

– Det vanskeligste for meg var å finne ut at faget i det hele tatt fantes. Da jeg skulle begynne på videregående, hadde jeg ingen anelse, og det var heller ingen informasjon om alle disse små yrkesfagene. Og jeg trodde at design og håndverk-linja var veldig løs og umulig å få jobb med.

Så jeg endte opp med å gå en lang, men ganske fin omvei med allmenlinja på videregående og en bachelor i kunsthistorie før jeg innså at jeg ønsket et mye mer praktisk rettet yrke. Jeg har alltid likt bøker, og siden jeg alltid endte opp med å kjøpe de peneste bøkene på antikvariatene, skjønte jeg etter hvert at det var omslagene jeg var mest opptatt av. Så da jeg fant ut at det var et smalt fag som het håndbokbinding, viste jeg at det var midt i blinken.

Jeg ringte hit, kom til intervju og hadde vel egentlig litt flaks, fordi de akkurat hadde begynt å tenke på å ta inn en ny lærling.

Jeg tar hele opplæringen her. Fikk et halvt års fratrekk for mine tre år på allmenn videregående, så min læretid blir på 3,5 år. Har du vg1 design og håndverk, blir det tre år i læra.

– Viktige egenskaper for en håndbokbinder?

– Du må være fingernem, nøyaktig og tålmodig, og ha sans for detaljer. Du kan ikke slurve når du skal prege et bokomslag. Og så bør du ha estetisk sans, fordi det er viktig å kunne tenke helhet. Og så må du selvfølgelig være interessert i boka som objekt.

– Din jobb i forhold til oppdragsgiver?

– Kundene våre har ofte spesielle ønsker og behov, så de vet som regel hva de er ute etter, men vi veileder dem jo også, kommer med innspill i forhold til løsninger fordi vi vet hva som lar seg gjøre. Ofte går de helt bananas når de kommer hit og ser hvor mange muligheter som finnes. For det er ikke så lett å vite om alle mulighetene før du har vært her.

– Oppdragstyper?

– Vi lager bøker som krever spesielle løsninger, for eksempel kunstbøker. Nå har vi laget omslaget til en bok om byggingen av den nye operaen. Den skulle ha både utbrettbart hardcover og preging på ryggen – i et uvanlig stort opplag på 3000. De lages jo faktisk for hånd, så det blir fort dyrt, men det er jo resten av operaen også.

Ellers lager vi for det meste småopplag og enkelteksemplarer, og har et nært samarbeid med et trykkeri som ligger vegg i vegg som også har spesialisert seg på eksklusive utgivelser. Og så reparerer og restaurerer vi gamle og verdifulle bøker.

Men vi lager mye mer enn bøker. Menyer, diplomer, esker – egentlig alt som kan lages av papp og papir, og som kan bekles med skinn, tekstiler, vakkert papir og syntetiske materialer.

Og så er det er mye tidsskrifter som skal bindes i årganger. Eksempler på kunder er Kunsthøgskolen, arkitekthøgskolen, advokatkontorer og forlag.

Og så lager vi fotoalbum, minnebøker og protokoller. Protokoller skal bindes inn på en spesiell måte, fordi de skal brukes masse. De må være ekstremt slitesterke.

– En vanlig dag på jobb?

– Veldig variert. Det er mange forskjellige områder innen håndbokbinderi, og jeg kommer til å lære alt. Det liker jeg. Nå jobber jeg med generell bokproduksjon, senere blir det hefting, preging, og restaurering. Det er utrolig mye forskjellig vi lager – mye mer enn jeg visste om da jeg begynte.

Lenker:

Alle foto tatt på Julius-Ørenberg bokbinderi AS

 
 
Fellesforbundet
Mediebedriftene
NHO Grafisk