Start

For elever

For bedrifter

For skole

For foreldre

For tillittsvalgte

For lærlinger

Serigrafi og digitaltrykk - en introduksjon

Serigrafi er en trykkmetode, og serigrafer er trykkere, men det eneste de har felles med offset-trykkere er at de trykker farge, i form av bokstaver eller bilder, på en bakgrunn.

Der hvor offset jobber med store opplag av bøker, aviser, reklame osv, jobber serigrafen med mindre opplag som krever noe spesielt. Det kan for eksempel være plakater og skilt som skal henge ute og derfor må tåle sol og regn, eller det kan være enorme bannere til et idrettsstevne, eller overtrekk til et stillas.

Serigrafimetoden kan brukes på det meste; papir og kartong, plast, glass, Glava, magnetfolie, bølgeplast, metall, emballasje, whiteboards, svart kartong og all salgs tekstiler, og på både rette, krumme og uregelmessige underlag. Noen eksempler på serigrafiprodukter er mobiltelefondeksler, CD-er og DVD-er, T-skjorter, ski, skilter, stickers, snøbrett, emballasje og store reklameplakater.

– Se, her har vi laget en dreieskive for ku, en drektighetskalender. Den skal henge i et eller annet fjøs og tåle det.

Daglig leder for Oslo Silketrykk AS, viser fram forskjellige ting som trykkes med silketrykkmetoden. For det er det de kaller det, de som jobber med dette, selv om faget for en god del år siden ble omdøpt fra silketrykk til serigrafi.

– Grunnen til navnet silketrykk kommer fra bruken av silkeduker på trykkrammer i stedet for plater i trykkeprosessen. Silketrykk er mer omstendelig, men gir samtidig et mer bestandig og fargesterkt resultat. Derfor er silketrykk en metode også mange kunstnere har brukt for mangfoldiggjøring av bildene sine.

I dag står digitaltrykk som en reell utfordrer til silketrykk. Digital trykkmetode har høy kvalitet og veldig god fargebestandighet, men fremdeles er det slik at silketrykk er best egnet på en rekke materialer.

– Og slik kommer det nok til å fortsette en god stund. På slutten av nittitallet ble silketrykk spådd en snarlig død, men det har jo ikke skjedd, så sånn sett kan man kanskje si at digitaltrykket og silketrykket utfyller hverandre.

Oslo Silketrykk AS er en bedrift med maskinpark som dekker begge områder. Den første digitale storformatprinteren fikk de allerede i 1996, og per i dag er det den digitale avdelingen som har størst inntjening.

– Vi får ofte inn kunder som ønsker enten silketrykk eller digitaltrykk, og som ikke vet hvilke muligheter som ligger i å bruke begge før de har fått det demonstrert. Så vi leverer ofte pakkeløsninger der begge trykkemetoder brukes, og et pluss i så måte er alle etterarbeidsmaskinene vi allerede har på plass. Det er ikke mange digitaltrykk-bedifter som kan skilte med en skjæremaskin til formater på for eksempel 160x320 cm.

– Vi har også en egen avdeling som jobber med klargjøring både for digitaltrykk og silketrykk. De fleste som leverer filer, leverer for offset-trykk og vet ikke at det er andre regler som gjelder for silketrykk og digitalprint, så det blir en god del tilpasninger.

Skal man jobbe med silketrykk, er det viktig med viten om farger og fargeblanding, grundig kjennskap til maskinene, samt viten om materialer man skal trykke på. Man må også like å jobbe med detaljer, for det er utrolig mange parametere som skal stemme for et godt resultat. Denne kunnskapen er forholdsvis lik for silketrykk og digitaltrykk, men en digitaltrykker må i tillegg ha en god del datakunnskap, kjenne arbeidsplattformer som for eksempel Adobe, samt vite om veien fra skjermuttrykk, via kalibrering, til maskinenes særheter og ferdig uttrykk, slik at de kan ta seg av prosessen fra fil til endelig resultat.

– Svært få som driver digitale trykkerier i dag har bakgrunn i grafiske fag eller egne mediegrafikere som tar seg av klargjøringen, og jeg mener det synes på resultatet.

– Trenger man folk med svennebrev i digitalprint?

– Absolutt, og FESPA (Federation of European Screen Printing Association) jobber nå med å utarbeide opplæringsprogrammer for akkurat dette. En annen mulighet ville vært en videreutdanning for serigrafer og offsettrykkere, eller for mediegrafikere.

– Ville dere vært villige til å ta inn lærlinger på digitalprint?

– På sikt, ja.

Derfor: Kan du tenke deg å snuse litt mer på silketrykk/digitaltrykker-yrket? Da er du velkommen til å kontakte Jan Sjølie, daglig leder i Oslo Silketrykk AS for mer informasjon. Bor du i tillegg i Oslo-området, er det også mulig å gjøre avtale om omvisning i bedriften.

Bildekarusell kommer her ...

Serigrafi er en trykkmetode, og serigrafer er trykkere, men det eneste de har felles med offset-trykkere er at de trykker farge, i form av bokstaver eller bilder, på en bakgrunn.

Der hvor offset jobber med store opplag av bøker, aviser, reklame osv, jobber serigrafen med mindre opplag som krever noe spesielt. Det kan for eksempel være plakater og skilt som skal henge ute og derfor må tåle sol og regn, eller det kan være enorme bannere til et idrettsstevne, eller overtrekk til et stillas.

Serigrafimetoden kan brukes på det meste; papir og kartong, plast, glass, Glava, magnetfolie, bølgeplast, metall, emballasje, whiteboards, svart kartong og all salgs tekstiler, og på både rette, krumme og uregelmessige underlag. Noen eksempler på serigrafiprodukter er mobiltelefondeksler, CD-er og DVD-er, T-skjorter, ski, skilter, stickers, snøbrett, emballasje og store reklameplakater.

– Se, her har vi laget en dreieskive for ku, en drektighetskalender. Den skal henge i et eller annet fjøs og tåle det.

Daglig leder for Oslo Silketrykk AS, viser fram forskjellige ting som trykkes med silketrykkmetoden. For det er det de kaller det, de som jobber med dette, selv om faget for en god del år siden ble omdøpt fra silketrykk til serigrafi.

– Grunnen til navnet silketrykk kommer fra bruken av silkeduker på trykkrammer i stedet for plater i trykkeprosessen. Silketrykk er mer omstendelig, men gir samtidig et mer bestandig og fargesterkt resultat. Derfor er silketrykk en metode også mange kunstnere har brukt for mangfoldiggjøring av bildene sine.

I dag står digitaltrykk som en reell utfordrer til silketrykk. Digital trykkmetode har høy kvalitet og veldig god fargebestandighet, men fremdeles er det slik at silketrykk er best egnet på en rekke materialer.

– Og slik kommer det nok til å fortsette en god stund. På slutten av nittitallet ble silketrykk spådd en snarlig død, men det har jo ikke skjedd, så sånn sett kan man kanskje si at digitaltrykket og silketrykket utfyller hverandre.

Oslo Silketrykk AS er en bedrift med maskinpark som dekker begge områder. Den første digitale storformatprinteren fikk de allerede i 1996, og per i dag er det den digitale avdelingen som har størst inntjening.

– Vi får ofte inn kunder som ønsker enten silketrykk eller digitaltrykk, og som ikke vet hvilke muligheter som ligger i å bruke begge før de har fått det demonstrert. Så vi leverer ofte pakkeløsninger der begge trykkemetoder brukes, og et pluss i så måte er alle etterarbeidsmaskinene vi allerede har på plass. Det er ikke mange digitaltrykk-bedifter som kan skilte med en skjæremaskin til formater på for eksempel 160x320 cm.

– Vi har også en egen avdeling som jobber med klargjøring både for digitaltrykk og silketrykk. De fleste som leverer filer, leverer for offset-trykk og vet ikke at det er andre regler som gjelder for silketrykk og digitalprint, så det blir en god del tilpasninger.

Skal man jobbe med silketrykk, er det viktig med viten om farger og fargeblanding, grundig kjennskap til maskinene, samt viten om materialer man skal trykke på. Man må også like å jobbe med detaljer, for det er utrolig mange parametere som skal stemme for et godt resultat. Denne kunnskapen er forholdsvis lik for silketrykk og digitaltrykk, men en digitaltrykker må i tillegg ha en god del datakunnskap, kjenne arbeidsplattformer som for eksempel Adobe, samt vite om veien fra skjermuttrykk, via kalibrering, til maskinenes særheter og ferdig uttrykk, slik at de kan ta seg av prosessen fra fil til endelig resultat.

– Svært få som driver digitale trykkerier i dag har bakgrunn i grafiske fag eller egne mediegrafikere som tar seg av klargjøringen, og jeg mener det synes på resultatet.

– Trenger man folk med svennebrev i digitalprint?

– Absolutt, og FESPA (Federation of European Screen Printing Association) jobber nå med å utarbeide opplæringsprogrammer for akkurat dette. En annen mulighet ville vært en videreutdanning for serigrafer og offsettrykkere, eller for mediegrafikere.

– Ville dere vært villige til å ta inn lærlinger på digitalprint?

– På sikt, ja.

Derfor: Kan du tenke deg å snuse litt mer på silketrykk/digitaltrykker-yrket? Da er du velkommen til å kontakte Jan Sjølie, daglig leder i Oslo Silketrykk AS for mer informasjon. Bor du i tillegg i Oslo-området, er det også mulig å gjøre avtale om omvisning i bedriften.

 
 
Fellesforbundet
Mediebedriftene
NHO Grafisk